Aké chyby robia uchádzači na pohovoroch najčastejšie? 

Veľa ľudí si v rámci prípravy na pohovor zistí niečo o spoločnosti, do ktorej sa hlásia, a aktualizujú si životopis a zoznam referencií. Niektoré prešľapy sa však dejú až príliš často. Pri príprave na svoj ďalší pracovný pohovor majte na pamäti, že sa musíte vyhnúť niektorým bežným lapsusom. V tomto článku vysvetľujeme, prečo sú pohovory dôležité a uvádzame 12 chýb, ktorých sa treba vyvarovať.

1. Nevhodné oblečenie

Na pracovný pohovor sa určite neobliekajte neformálne. Rifle a tričko pravdepodobne nebudú tým správnym oblečením. Dajte prednosť obleku či kostýmu alebo slušným nohaviciam v kombinácii s vyžehlenou košeľou na gombíky alebo svetrom. Ak si nie ste istý, vždy sa môžete opýtať personalistu, akými pravidlami obliekania sa riadi dané pracovisko a podľa nich si vybrať oblečenie na pohovor. 

2. Neskorý príchod na pohovor

Ak na pohovor budete meškať, dáte tým najavo, že si neviete dobre rozvrhnúť čas a nemáte utriedené priority. Radšej si poskytnite dosť času na príchod na pohovor pre prípad, že natrafíte na zápchu, alebo vás zdrží niečo iné.

3. Informácie o zamestnávateľovi

Odporúča sa počas pohovoru položiť zopár otázok o spoločnosti alebo pozícii. Predtým by ste si však mali čo-to zistiť, aby ste predviedli, že ste schopný samostatne pracovať so zdrojmi. Namiesto toho, aby ste na pohovor prišli úplne bez informácií, zistite o spoločnosti, pozícii a personalistovi, čo sa len dá.

4. Klamstvá v životopise

Okrášliť niektoré položky v životopise môže byť lákavé, ale je to nečestné. Radšej na svojom životopise chvíľu popracujte a jednotlivé položky týkajúce sa predchádzajúcich pracovných skúseností, zručností a kvalifikácií rozpíšte pravdivo, presne a pútavo.

5. Priveľa rozprávania

Neuzurpujte si konverzáciu tým, že väčšinu času budete hovoriť vy. V tom najlepšom prípade by pohovor mal byť rovnocennou konverzáciou medzi personalistom a uchádzačom. Namiesto toho, aby ste neustále rozprávali a snažili sa zaplniť tiché miesta, klaďte personalistovi otázky alebo nechajte vedenie konverzácie naňho.

6. Kladenie otázok

Ak na pohovor prídete úplne bez otázok, dáte tým personalistovi najavo, že ste si nerobili žiadny alebo takmer žiadny prieskum, alebo nemáte záujem zistiť viac o pozícii v spoločnosti. Radšej si pripravte niekoľko otázok, ktoré položíte počas pohovoru alebo na jeho konci, keď vám na to dajú priestor.

 

S akými najčastejšími chybami sa stretávate pri pohovoroch?

„Mladí ľudia sú po absolvovaní strednej školy zväčša plní energie, chuti, nápadov a túžby sa zamestnať. Avšak ich najčastejšou chybou pri aplikovaní na pracovný inzerát, je nedostatočná pozornosť pri prezeraní kritérií a požiadaviek na uchádzača. Nie je výnimkou, keď sa nám v e-mailovej schránke objaví reakcia od absolventa, na pracovnú ponuku vyžadujúcu viacročnú pracovnú prax v obore. Častokrát je životopis síce graficky zaujímavý, ale príliš stručný. Je dobré v ňom spomenúť aj pracovné činnosti a brigády, ktoré nesúvisia so štúdiom. Svedčí to o aktivite a zodpovednom prístupe uchádzača k práci. Chybou je aj nepripravenosť na pracovný pohovor, nedostatočný záujem a nízka informovanosť o spoločnosti, či konkrétnej pracovnej pozícii. Prílišné sebavedomie alebo, naopak, veľmi nízka sebadôvera, tiež nie je bránou k víťazstvu vo výberovom procese.“

Ing. Katarína Handžáková
Senior Recruitment Manager
EPF Group

 

„Najčastejšie je to nepripravenosť kandidátov na pracovný pohovor, neznalosť základných údajov o spoločnosti a tiež schopnosť odprezentovať sa. Kandidát má byť na pracovnom pohovore presvedčivý, reprezentatívny, pravdovravný a slušný.“

Zuzana Štanglová
Talent Acquisition & Learning Leader, 
Bekaert Hlohovec a.s., Bekaert Slovakia s.r.o.